Content of the article

A Missouri radio station owner takes money to broadcast Russian propaganda for six hours a day.

Advertisement 2

Content of the article

The daily mail reports that Peter Schartel is being called a traitor for taking $5,000 a month to air two three-hour pro-Putin Radio Sputnik shows every day on KCXL.

Schartel has already said it has agreed to the deal to keep its radio station, located near Kansas City, to dive. KCXL is one of only two stations in the United States to have agreed to carry the program Radio Sputnik The critical hour; the other doing so is WZHF-AM in Washington, D.C.

(The critical hour is recorded in English at Sputnik’s DC office; the show is hosted by American broadcasters Dr. Wilmer Leon and Garland Nixon.)

In a next-level irony, Schartel said he was defending free speech by airing the show, a show created by the Russian government – ​​which is currently curbing free speech as it censors mainstream media and restricts social media to keep its citizens in the dark.

Advertisement 3

Content of the article

We apologize, but this video failed to load.

Schartel began leading Russian programming in 2020. It immediately drew attention and criticism, and that only intensified with the Russian invasion of Ukraine.

It is alleged that The critical hour promotes misinformation, especially about Ukraine.

And he criticizes American policies and leaders.

the Kansas City Star criticized Schartel and his pro-Putin broadcasts in an op-ed.

“Supporting Radio Sputnik, especially in times of war in Europe, is unpatriotic, even un-American,” the outlet said.

“We advise KCXL to drop any programming that portrays (Russian President Vladimir) Putin in a positive light. The Russian President is not a victim; he is certainly not a war hero.

The National Association of Broadcasters (NAB) recently issued a special statement urging US broadcasters to exclude Radio Sputnik and other Russian-sponsored programs, to avoid spreading false information during the attack on the Ukraine.

Advertisement 4

Content of the article

“We believe our nation must stand fully united against misinformation and for freedom and democracy around the world,” NAB President and CEO Curtis LeGeyt said in a statement.

He added that the NAB is a “fierce defender” of free speech, but refuses to tolerate Russian disinformation.

In 2020, the Chicago Grandstand reported that US intelligence agencies had concluded that these broadcasts from Radio Sputnik, its television sibling, Russia Today, and other Russian-controlled media, “were part of the Kremlin’s efforts to influence the 2016 presidential election. in the USA “.

Other KCXL programming includes strongly religious shows, political shows, and shows that promote conspiracy theories.

One of their programs TruNews, was criticized by the Anti-Defamation League for spreading anti-Semitic, Islamophobic and anti-LGBTQ messages.

Advertisement 1

comments

Postmedia is committed to maintaining a lively yet civil discussion forum and encourages all readers to share their views on our articles. Comments can take up to an hour to be moderated before appearing on the site. We ask that you keep your comments relevant and respectful. We have enabled email notifications. You will now receive an email if you receive a reply to your comment, if there is an update to a comment thread you follow, or if a user follows you comments. See our Community Guidelines for more information and details on how to adjust your email settings.